PERPUSTAKAAN

SOALAN LAZIM

Mencari jawapan kepada isu atau soalan umum mengenai sumber, perkhidmatan dan akses Perpustakaan

Apakah waktu pembukaan perpustakaan?
Perpustakaan Pusat, Perpustakaan Ahmad Ibrahim dan Perpustakaan TJ Danaraj dibuka pada Isnin – Isnin: 8 pagi – 10.30 malam; Sabtu – Ahad: 9 pagi – 4.00 petang. Lihat disini untuk maklumat lanjut.

Bolehkah saya menggunakan pangkalan data dalam talian?
Pangkalan data pangkalan data dilindungi oleh peraturan pelesenan yang ketat dan hanya boleh diakses oleh kakitangan dan pelajar UM berdaftar sahaja.

Bolehkah saya menggunakan PC Perpustakaan untuk melayari Internet?
Anda hanya boleh menggunakan PC Perpustakaan yang disediakan untuk mencari katalog Perpustakaan (Pendeta Discovery)

Apakah waktu pembukaan perpustakaan?
Perpustakaan Pusat, Perpustakaan Ahmad Ibrahim dan Perpustakaan TJ Danaraj dibuka pada Isnin – Isnin: 8 pagi – 10.30 malam; Sabtu – Ahad: 9 pagi – 4.00 petang.

Adakah lawatan berpandu disediakan?
Lawatan berpandu boleh diatur dengan menghubungi Bahagian Khidmat Pelanggan di (+603) 7956 7800.

Sebagai bekas pelajar, bolehkah saya menjadi ahli Perpustakaan?
Bekas pelajar boleh menjadi ahli Perpustakaan dengan menyertai ahli Alumni UM dan membayar yuran minimum sebanyak MYR 20.00. Lihat butiran lanjut di sini.

Saya seorang pelajar kolej / universiti swasta. Bolehkah saya menggunakan Perpustakaan UM?
Anda boleh menggunakan Perpustakaan setiap hari dengan membayar RM20.00 sehari.

Bolehkah saya meminjam buku di mana-mana Perpustakaan?
Keistimewaan meminjam tertakluk kepada dasar Perpustakaan individu.

Berapa lama saya boleh meminjam buku?
Keistimewaan meminjam bergantung pada kategori pengguna dan jenis item. Rujuk jadual hak pinjaman.

Berapa banyak buku yang boleh saya pinjam?
Keistimewaan meminjam bergantung pada kategori pengguna dan jenis item. Rujuk jadual hak pinjaman.

Di mana saya boleh memulangkan buku?
Buku mesti dikembalikan di Kaunter Perkhidmatan atau melalui mesin pemulangan buku.

Bolehkah saya memulangkan buku di Perpustakaan?
Buku boleh dikembalikan di mana-mana Perpustakaan kecuali dari Koleksi Teras Akademik.

Bagaimanakah saya memperbaharui buku?
Buku boleh diperbaharui melalui Pendeta Discovery. Jika anda menghadapi masalah, dapatkan bantuan dari Pustakawan Rujukan di (603) 7956 7800.

Lihat Tutorial: Pembaharuan Bahan Online: Terma dan Syarat

Apakah PIN perpustakaan?
PIN adalah Nombor Pengenalan Peribadi. Sila rujuk Info.Desk sekiranya anda terlupa kata laluan.

Bagaimana saya boleh membuat tempahan buku yang dipinjam?
Buku yang sedang dalam pinjaman boleh ditempah  Kaunter Perkhidmatan ataupun secara atas talian melalui My Account.

Apakah caj untuk buku pengembalian akhir / terlambat?
Bayaran balik / caj lewat lewat untuk buku rak terbuka ialah MYR 0.50 sehari (untuk pelajar) dan MYR 0.50 sehari (untuk kakitangan dan ahli luar). Caj untuk buku Rizab Akademik ialah MYR 0.50 sehari.

Bagaimanakah saya menggunakan katalog perpustakaan?
Rujuk cara-cara membuat pencarian bahan perpustakaan disini

Di manakah saya mendapat koleksi mikroform?
Permintaan untuk mikroform boleh dibuat di pejabat Perkhidmatan Pelanggan semasa waktu pejabat.

Lihat: Perpustakaan Pusat: Bahagian Khidmat Pelanggan

Di manakah saya harus pergi apabila saya memerlukan bantuan melakukan penyelidikan?
Tanya di Meja Rujukan! Pustakawan tersedia untuk membantu anda sepanjang waktu Perpustakaan dibuka.

Pensyarah saya memberitahu saya bahawa rujukan kursus disimpan di “Koleksi Teras Akademik”. Di mana ini terletak?
Sesetengah bahan yang digunakan untuk kursus disimpan di Bahagian “Koleksi Teras Akademik” di sebalik Kaunter Perkhidmatan. Koleksi ini tersedia untuk semua pelajar di kelas anda. Gunakan mesin pinjaman layan diri yang disediakan di dalam kawasan koleksi untuk meminjam bahan.

Bagaimanakah caranya untuk saya mencari bahan yang relevan di Internet?
Terdapat banyak cara untuk mencari bahan di Internet. Tetapi cara paling mudah untuk bermula dengan menggunakan enjin carian yang ada seperti google scholar, yahoo dan lain-lain.

Saya tidak dapat mencari buku yang saya perlukan di rak, namun Katalog menunjukkan ia tidak dipinjam.
Mula-mula, pastikan anda berada di rak yang betul.

Sekiranya anda berada di rak yang betul, pastikan anda berada di tempat yang betul dalam urutan itu. Buku pada nombor yang sama kemudian diturunkan mengikut abjad oleh 3 atau lebih huruf berikutan nombor tersebut. Lihat di rak dan di atas dan di bawah – walaupun di belakang – buku boleh dialih keluar oleh pengguna lain ataupun diletakkan pada tempat yang salah.

Buku ini mungkin berada di kawasan reshelving atau pelajar lain mungkin menggunakannya di dalam perpustakaan. Sila rujuk pustakawan di meja informasi untuk bantuan.

Bagaimanakah saya mencari artikel jurnal?
Anda perlu menyemak ketersediaan isu jurnal menggunakan Pendeta Discovery atau A-Z Online databases untuk format elektronik.

Apakah pangkalan data dalam talian?

Pangkalan data dalam talian adalah indeks elektronik yang boleh diakses melalui internet dan sumber yang boleh dipercayai. Pangkalan data menyediakan akses kepada banyak bahan penyelidikan yang berguna dari jurnal akademik, akhbar, dan majalah. Beberapa pangkalan data juga termasuk e-buku, sumber web yang berkaitan, dan pelbagai multimedia.Terdapat 2 jenis pangkalan data iaitu akses terbuka dan juga pangkalan data yang dilanggan oleh perpustakaan. Pangkalan data yang dilanggan hanya boleh diakses oleh pelajar dan kakitangan UM yang berdaftar sahaja.

Pangkalan data dalam talian apa yang tersedia?
Senarai pangkalan data tersedia di sini.

Bagaimanakah saya boleh mendapatkan artikel dari jurnal yang tidak dilanggan oleh Perpustakaan?
Anda boleh mendapatkan fotokopi artikel dengan meminta melalui borang bekalan dokumen dalam talian. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan ini sila lihat di bawah.

Lihat Perkhidmatan Perpustakaan: Perkhidmatan Pinjaman Antara Perpustakaan & Pembekalan Dokumen

Adakah saya perlu membayar untuk perkhidmatan ini?
Perkhidmatan ini adalah percuma tetapi terhad kepada kuota yang telah ditetapkan. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan ini sila lihat di bawah.

Lihat Perkhidmatan Perpustakaan: Perkhidmatan Pinjaman Antara Perpustakaan & Pembekalan Dokumen.

Apakah perkhidmatan Pinjaman Antara Perpustakaan?
Perkhidmatan ini disediakan kepada kakitangan akademik dan pelajar Ijazah Tinggi UM apabila bahan yang diperlukan tiada dalam koleksi perpustakaan. Bahan yang diperlukan akan dipinjam daripada Institusi Luar yang mempunyai bahan tersebut tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan.

Bagaimana saya meminjam buku dari perpustakaan lain di Malaysia?
Perkhidmatan ini hanya untuk staf akademik dan pelajar pasca siswazah. Permintaan boleh dibuat menerusi borang perkhidmatan dalam talian yang terdapat di sini.

Bagaimanakah saya akan tahu apabila permintaan Pinjaman Antara Perpustakaan saya telah tiba?
Anda akan dimaklumkan melalui email oleh staf yang bertugas. Buku perlu diambil dari Bahagian Khidmat Pelanggan.

Bagaimana jika saya mahu pergi ke perpustakaan universiti lain dan meminjam buku?
Staf Universiti dan Siswazah Universiti Malaya layak meminjam bahan dari institusi peserta PERPUN . Sila maklum pada Bahagian Perkhidmatan Pelanggan  untuk mendapatkan dokumen yang perlu dibawa.

Adakah Perpustakaan membenarkan salinan fotokopi item?
Ya dan anda tertakluk kepada peruntukan Akta Hak Cipta Malaysia 1987.

Lihat Perpustakaan: Perpustakaan Memorial Za’ba

Apakah kemudahan fotokopi yang disediakan?
Mesin fotokopi di Perpustakaan disediakan dalam kaedah pengendalian berikut: Mesin layan diri (menggunakan kad fotokopi prabayar) atau pengendali fotokopi. Kad fotokopi boleh dibeli dari pengendali fotokopi di setiap stesen.

Apakah koleksi khas yang disediakan di bangunan utama Perpustakaan Peringatan Za’ba?
Perpustakaan Memorial Za’ba adalah bangunan 5 tingkat yang terdiri daripada Malaysiana, koleksi khas dan peribadi di Tahap 1 hingga Tahap 3; Perpustakaan Asia Timur di Aras 4; Koleksi Arkib dan Pengajian India di Aras 5.

Apakah Koleksi Malaysiana, Koleksi Khas dan Arkib?
Koleksi Malaysiana terdiri daripada penerbitan seperti sejarah Malaysia, ekonomi, penyelidikan tempatan, politik, sosial dan budaya. Perkara-perkara seperti buku, jurnal, majalah, kertas persidangan di Malaysia atau orang-orangnya yang diterbitkan di dalam atau luar negara dan tidak terhad kepada bahasa yang digunakan atau tempoh penerbitan adalah sebahagian daripada koleksi Malaysiana.

Koleksi khas yang lama, buku jarang atau koleksi peribadi yang diperoleh sama ada melalui pembelian atau derma murah hati dari para ulama dan individu lain. Sumber-sumber ini akan menjadi sumber pembelajaran dan penyelidikan untuk komuniti kampus. Bahan-bahan ini disimpan dalam susunan tertutup untuk pemeliharaan dan pengguna dibenarkan kemudahan rujukan di kawasan bacaan yang ditetapkan. Ini termasuk koleksi dari Almarhum Tan Sri Zainal Abidin bin Ahmad dalam bidang pengajian Melayu termasuk surat peribadi Koleksi Za’ba, Ungku Abdul Aziz seorang ahli ekonomi dan bekas Naib Canselor Universiti Malaya (Koleksi Ungku Aziz) , seorang nasionalis Melayu lbrahim Ya’kob (koleksi lbrahim Ya’kob), koleksi Bapa Pintado buku semasa penjajahan Portugis dan Belanda. 

Unit Arkib mengumpul dan mengekalkan penerbitan universiti mengenai bahan-bahan sejarah berkaitan yang termasuk surat-menyurat kertas, laporan tahunan, minit dan laporan, gambar, filem, rakaman audio dan video dan fail elektronik lain.

Kenapa Koleksi Khas tidak dibuka seperti perpustakaan Pusat atau perpustakaan cawangan lain?

Kebanyakan bahan kami adalah khas dan unik dan seringkali hanya terdapat dalam satu salinan sahaja, kakitangan kami mesti berada di meja servis pada setiap masa ketika penyelidik menggunakan koleksi. Oleh itu, waktu pembukaan perpustakaan tidak boleh menyamai perpustakaan lain kerana memerlukan tenaga kerja yang ramai.

Bagaimanakah caranya untuk membuat pencarian bahan di dalam koleksi Perpustakaan Peringatan Za’ba?
Pencarian bahan boleh dibuat menggunakan OPAC perpustakaan http://www.pendeta.um.edu.my

Anda juga boleh menghantar e-mel kepada kami atau datang untuk berbincang dengan Pustakawan di Perpustakaan Za’ba.

Bolehkah sesiapa melihat bahan ini?
Anda dialu-alukan untuk menggunakan koleksi Perpustakaan Peringatan Za’ba  jika anda telah memegang kad staf / pelajar Universiti Malaya. Jika anda tidak mempunyai kad atau anda ingin mendapatkan panduan lanjut mengenai akses maka sila hubungi kami secara langsung melalui e-mel di , atau telefon di + 603-7956 7800.

Adakah koleksi PPZ boleh dipinjam?

PPZ adalah perpustakaan rujukan. Koleksi hanya boleh dirujuk di dalam premis perpustakaan.

Bagaimana saya boleh mendapatkan salinan bahan-bahan ? Berapakah kosnya? Berapa lamakah masa yang diambil?
Secara amnya kita boleh memberikan imbasan, gambar, atau fotokopi, walaubagaimanapun terdapat beberapa bahan terlalu rapuh untuk difotokopi, dan dalam sesetengah kes kita dicegah daripada membuat salinan melalui perjanjian kontrak dengan penderma atau oleh pertimbangan hak cipta. Permintaan boleh dibuat secara peribadi, melalui telefon, atau melalui e-mel dan waktu pemulihan berbeza-beza mengikut saiz pesanan, format dan keadaan asal. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai salinan semula, sila hubungi kami di

Adakah anda menerima buku, manuskrip, dokumen, dan barangan lain sebagai hadiah?

Perpustakaan dengan sukacitanya menerima hadiah dan sumbangan namun begitu, anda disarankan untuk berbincang  terlebih dahulu dengan pihak kami kerana penerimaan bahan-bahan hadiah adalah tertakluk kepada terma dan syarat.

Apakah peranan Pustakawan Penghubung?
Pustakawan Penghubung berhubung dengan jabatan akademik, membantu mengenal pasti keperluan sumber dan berurusan secara langsung dengan fakulti.

Bagaimana untuk mengesyorkan buku baru untuk perolehan Perpustakaan?
Sebelum anda mencadangkan buku baru, sila semak Pendeta Discovery. Perpustakaan mungkin sudah mempunyai buku ini, atau mungkin ada pesanan. Majukan cadangan anda kepada Pustakawan Penghubung untuk Fakulti anda.
Bahan-bahan untuk koleksi perpustakaan dipilih terutamanya oleh ahli fakulti dan Pustakawan. Walau bagaimanapun, sesiapa sahaja boleh mencadangkan perkara yang perlu dipertimbangkan untuk pembelian tertakluk kepada kelulusan fakulti atau pustakawan.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapatkan buku yang saya minta untuk dibeli?
Adalah sukar untuk meramalkan berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapatkan buku individu: Bahan yang diperlukan dengan kadar segera dan diterbitkan secara tempatan boleh tiba dalam seminggu atau dua manakala yang diterbitkan di luar negara pula boleh mengambil masa sehingga tempoh enam bulan . Kebanyakan pembekal utama buku akademik utama yang berurusan dengan perpustakaan mungkin tidak dapat membekalkan buku dengan kadar segera kerana sebab-sebab tertentu yang mungkin menyebabkan kelewatan. Sila juga ambil perhatian bahawa sebaik sahaja kami menerima buku, ia biasanya mengambil masa seminggu untuk dimasukkan ke dalam katalog, dilabel, dan seterusnya disediakan untuk meminjam.

Bagaimana untuk memeriksa status buku yang disusun khusus?
Anda boleh menyemak Pendeta Discovery untuk status.


Adakah anda menghantar senarai semua buku yang baru?
Senarai tajuk baru yang diperoleh di Perpustakaan dipaparkan di bawah Apa yang Baru dalam Pendeta Discovery.


Saya seorang penyelidik. Bagaimanakah saya dapat memperoleh bahan menggunakan geran penyelidikan saya / undi?
Rujuk kepada prosedur dan isi borang yang terdapat di laman web Perpustakaan UM.

Font Resize
Contrast
error: Content is protected !!